کد مطلب:71250 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:391

برنامه های قبل از خطابه











صبح آن روز كه پیامبر صلی الله علیه و آله از مكه حركت كردند جمعیتی بیش از یكصد و بیست هزار نفر به همراه آنحضرت به سوی غدیر خم آمدند.

با رسیدن به منطقه ی غدیر، حضرت مسیر حركت را به سمت راست جاده تغییر دادند و فرمودند تا منادی ندا كند: «همه ی مردم متوقف شوند و آنانكه پیش رفته اند بازگردند و آنانكه پشت سر هستند توقف كنند، تا همه در محل از پیش تعیین شده جمع شوند». همچنین دستور دادند: «كسی زیر درختان كهنسالی كه در آنجا بود نرود و آن محل خالی بماند».

با این دستور همه ی مركبها از حركت ایستادند و همه ی مردم در منطقه ی غدیر پیاده شدند و هر یك برای خود جائی پیدا كردند و خیمه ها را بر پا كردند و مستقر شدند. شدت گرما در اثر حرارت آفتاب و داغی زمین به حدی بود كه مردم- و حتی خود حضرت- گوشه ای از لباسشان را بر سر انداخته و گوشه ای از آن را زیر پای خود قرار داده بودند، و عده ای از شدت گرما عبا را به پاهایشان پیچیده بودند.

پیامبر صلی الله علیه و آله به سلمان و ابوذر و مقداد و عمار دستور آماده سازی زیر درختان كهنسال را دادند. آنان پس از كندن خارهای زیر درختان و جمع آوری سنگهای ناهموار، زیر درختان را جارو زده و آب پاشی كردند. در فاصله ی بین دو درخت روی شاخه ها پارچه هایی انداختند تا سایبانی از آفتاب باشد، و آن محل برای برنامه ی سه روزه ای كه حضرت در نظر داشتند كاملاً مساعد شود.

در زیر سایبان، سنگها را روی هم چیدند و از رواندازهای شتران و سایر مركبها نیز كمك گرفتند و روی همه ی آنها پارچه ای انداختند، و منبری به بلندی قامت حضرت ساختند. این منبر را طوری بر پا كردند كه نسبت به دو طرف جمعیت در وسط قرار بگیرد و پیامبر صلی الله علیه و آله هنگام سخنرانی مُشرِف بر مردم باشند تا صدای حضرت به همه برسد و همه آنحضرت را ببینند. البته یك نفر سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله را برای مردم تكرار می كرد تا افرادی كه دورتر قرار داشتند مطالب را بهتر بشنوند.